Club Delft Dag ‘Hoe sta ik erop?’
workshops over presentatie & representatie: in beeld, woord & geschrift, on line & off line en on stage
Hoe sta ik op een podium? Wanneer is ons (koor)optreden leuk om naar te kijken? Hoe zien we er uit? Hoe gebruik ik mijn stem? Hoe beweeg ik? Hoe staan we op de foto? Hoe trekken we publiek? Welke media kies ik om mezelf en mijn evenementen kenbaar te maken? En hoe gebruik ik die? Hoe stel ik een goede persmap of portfolio samen? Hoe schrijf ik een goed persbericht? En hoe schrijf ik op mijn website?
Elk koor, dans- of muziekgezelschap, elke kunstenaar, artiest, band, organisatie of docent zal vroeg of laat geconfronteerd worden met vragen over (podium)presentatie en representatie in de media. Op de Club Delft dag wordt aandacht besteed aan een veelheid van manieren waarop je jezelf kunt presenteren: in beeld, woord & geschrift, on line & off line en on stage.
Programma Club Delft Dag
10.30 ontvangst in De VAK, Centrum voor de Kunsten Delft
11.00 – 12.45 uur – ronde 1 workshops & presentaties
A. Get Your Act Together: strategie in sociale media – Anna Oosterling
B. Een foto zegt meer dan 1000 woorden – Paul Barendregt
C. Koren op het podium – Marijke de Wit
D. Wat je fysiek vertelt – Marjet Roerink
12.45 lunch
13.30 – 15.15 uur – ronde 2 workshops & presentaties
A. Visuele communicatie – Rogier Rosema
B. Schrijf een wervende tekst – Hans van der Maas
C. Vocaal verhaal – stem & impact – Connie de Jongh
D. Hoe zie je me? – Joke Duif
15.30 presentatie clubdelft.nl door ontwerpbureau Vruchtvlees
16.00 officiële lancering clubdelft.nl met wethouder Ferrie Förster
aansluitend borrel
kosten € 7,50 per deelnemer
Schrijf je hier in voor de Club Delft Dag
Inhoud workshops ronde 1 van 11.00 – 12.45 uur
Get Your Act Together – Anna Oosterling
Hoe gebruik ik sociale media om mijn activiteiten en profiel beter onder de aandacht te brengen? Hoe val ik op?
Ook al heeft ze nooit bewust besloten de muziekindustrie in te gaan, Anna Oosterling (27) is er nu niet meer weg te denken. Zowel op het gebied van tour en technische productie maar ook met social media strategieën heeft ze in de afgelopen 6 jaar haar strepen verdiend. Van de Nederlandse Typhoon, Chef’Special en Dotan naar de international Crystal Fighters, SOHN en Jack Parow. Ze heeft er allemaal mee gewerkt. Met haar eigen concept Get Your Act Together is Anna nu haar contacten en ervaring aan het samenbrengen om kennis over te dragen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden – Paul Barendregt
‘Hoe sta ik erop?’ Je kunt nog zo fantastisch klinken, maar als niemand je ziet gebeurt er te weinig met je talent. Men vergeet wel eens hoe belangrijk een goede (pers)foto is. Publiek komt af op een eerste indruk en die komt vaak door het beeld dat bij een aankondiging staat. Een foto vertelt veel over sfeer en identiteit.
Paul Barendregt is een echte mensen-fotograaf. Het zo mooi en stralend mogelijk mensen in beeld brengen is zijn passie. Naast portretten, bruiloften en bedrijfsreportages is hij al geruime tijd zeer actief in de muziekindustrie als freelance fotograaf voor muziekblad OOR.
Koren op het podium- Marijke de Wit
Hoe wordt ons optreden interessant om naar te kijken?’ Publiek onthoudt een optreden dat raakt. Een lied is een verhaal, een klein drama op zich. De zangers zijn performers die zich inleven in degene die zingt. Een gekozen opstelling, houding, blikrichting en beweging draagt bij aan die inleving. En ook aan de beleving van het publiek. In de workshop laat Marijke de deelnemers ervaren wat het effect is van het regisseren van zangers.
Marijke de Wit studeerde voor Docent Drama aan de Toneelakademie Maastricht. Ze regisseert al 17 jaar voorstellingen van koren en geeft workshops in heel Nederland en daarbuiten. Samen met Meta Stevens schreef zij het boek ‘Koorregie, Handboek voor een betere podium-presentatie’’.
Wat je fysiek vertelt – Marjet Roerink
Hoe sta ik er bij? In de workshop leer je alles over je aanwezigheid, al dan niet op een podium. Welk verhaal vertel jij bewust of onbewust? Door middel van speelse oefeningen leer je meer over jezelf en je uitstraling door de ogen van een ander. Met meer zelfvertrouwen, plezier en gebruik makend van je eigenheid, aanwezig zijn. Een workshop geschikt voor iedereen die een podium betreedt.
Marjet Roerink, theatermaker, talentcoach & specialist in podiumpresentatie. O.a. artistiek leider van Open Studio’s waar talenten groeien op weg naar grotere podia.
Inhoud workshops ronde 2 van 13.30 – 15.15 uur
Visuele communicatie & online identiteit – Rogier Rosema
Hoe maak je een goede poster of flyer? Hoe profileer je jezelf online? Wat communiceer je? Wat zeg je wel, en vooral, welke info laat je weg? Hoe laat je een goed ontwerp spreken? Veel artiesten knutselen een flyer in elkaar voor een optreden. In deze workshop leer je keuzes maken en het belang van een goed, helder ontwerp. Rogier Rosema studeerde in 2005 Cum Laude af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Als oprichter van Things To Make And Do werkt hij als zelfstandig ontwerper in opdracht van publieke, zakelijke en culturele opdrachtgevers. Altijd van uit de gedachte dat vorm niet zonder inhoud kan.
Schrijf een wervende tekst – Hans vd Maas
Je zit in de culturele sector en wilt een wervende tekst schrijven. Maar hoe begin je? Met welke kop trek je de aandacht? En met welke woorden trek je je doelgroep over de streep? In deze praktische workshop ontvang je in het eerste deel legio tips om een informatieve en sprankelende tekst te schrijven. Bijvoorbeeld voor een persbericht, je biografie of je website. Aan de hand van een praktijkgerichte case schrijf je na de pauze een tekst, waarop je feedback ontvangt. Indien gewenst, krijg je ook na de workshop ondersteuning bij het schrijven van teksten.
Hans van der Maas is sinds 1995 freelance en allround tekstschrijver vanuit zijn bedrijf More Than Words.
Vocaal verhaal stem & impact – Connie de Jongh
Hoe gebruik ik mijn stem?’ Geschikt voor zangers, sprekers & performers.‘Performance Awareness’ is het coaching-concept van Connie de Jongh, waarin zij verwondering, ontdekking, bewustwording en authenticiteit koppelt aan muzikaliteit, kennis, ervaring en professionaliteit. Ze stimuleert performers om partners te zijn in een musisch bewustzijn.
Sopraan Connie De Jongh heeft indrukwekkende performances neergezet in binnen- en buitenland. Zij werkte mee als solist aan vele producties o.a. in het Holland Festival en met verschillende orkesten en ensembles zoals Het Schönberg Kwartet. Ze is als docent en coach verbonden aan Codarts en Nieuwe Veste Breda, waar zij werkt met zowel zangers als instrumentalisten in CircusArts, Wereldmuziek en Klassiek, en tevens als maker. Daarnaast geeft zij regelmatig gastlessen en masterclasses aan de conservatoria van Porto en Istanbul en aan diverse toneelscholen.
De focus ligt op beweging; op de acties die je uitvoert wanneer je op het podium een verhaal vertelt. Wonderlijk hoe weinig we ons bewust zijn van hoe we overkomen in de zaal, op het publiek. Terwijl ons lichaam de drager is van wat wij zo goed gebekt kunnen zeggen. In deze workshop leer je om als speler of spreker je passie structuur te geven, je act of perfomance kracht bij te zetten en daarmee het publiek voor je te winnen.
Joke Duif van Creative Facts is theatermaker en ondernemer in creatieve en artistieke processen. Na haar opleiding als theaterdocente vertrok zij naar Brussel om zich nog een paar jaar onder te dompelen in een andere cultuur, met een ander perspectief op dat wat theater is. Hier heeft zij veel met maskers gewerkt om vooral onze eerste taal, ons lichaam, meer aan het woord te laten komen. Deze periode is van grote invloed geweest op haar visie, haar manier van werken en blijkt een onuitputtelijke bron voor de boeiende werking van dat wat wij als mens te zeggen hebben.
15.30 uur Presentatie www.clubdelft.nl – door Vruchtvlees
Hoe werkt ‘ie eigenlijk? Wat kan ik er allemaal mee? En hoe is hij ontstaan? De jongens van Vruchtvlees leggen ons haarfijn uit hoe het allemaal zit.
16.00 uur officiële lancering
Wethouder Ferrie Förster lanceert officieel www.clubdelft.nl
Aansluitend borrel